Bankowość mobilna - czym jest i jak działa mobilne banking?
ofin.plBankiBankowość mobilna - czym jest i jak działa mobilne banking?

Bankowość mobilna - czym jest i jak działa mobilne banking?

Dynamiczny rozwój bankowości, internetu i urządzeń mobilnych, spowodował, że w pewnym momencie historii zyskaliśmy dostęp do aplikacji bankowości mobilnej. Dziś każdy bank, który oferuje bankowość internetową, do jej obsługi oferuje również aplikację mobilną. Aby z niej skorzystać wystarczy przenośne urządzenie - tablet lub smartfon - z dostępem do internetu. Dowiedz się, czym są aplikacje m-bankingowe, czym jest mobile banking i jak one działają.

Bankowość mobilna - co to takiego?

Bankowość mobilna to dostęp do ofert i usług swojego banku za pośrednictwem specjalnych aplikacji zainstalowanych na urządzeniach mobilnych - smartfonach i tabletach. Bankowość mobilna wymaga od urządzeń, za pośrednictwem których możemy z niej korzystać, stałego podłączenia do internetu, więc można ją również określić formą bankowości internetowej. Mobile banking daje możliwość w każdej chwili, z dowolnego miejsca, połączyć się ze swoim bankiem i zlecić przelew, złożyć wniosek kredytowy, założyć lokatę, czy po prostu sprawdzić stan swoich finansów. Dostęp tego typu zyskaliśmy dzięki rozwojowi technologicznemu, zarówno urządzeń mobilnych, jak i aplikacji na nie przeznaczonych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że pandemia znacznie przyczyniła się do rozwoju bankowości mobilnej i bezdotykowych płatności telefonem.

Usługi bankowości mobilnej

Bankowość mobilna i oferowane przez nią usługi to nieustanna ewolucja. Oferta usług dostępnych za pośrednictwem aplikacji bankowych jest coraz większa, coraz obszerniejsza, ale co najważniejsze, coraz lepiej to wszystko działa. Do najbardziej podstawowych usług, standardowych opcji oferowanych przez mobile banking jest dostęp do własnego rachunku bankowego. Stanowi to podwaliny dla dalszego rozwoju bankowości mobilnej włączania do aplikacji kolejnych możliwości.

Dostęp do rachunku bankowego to możliwość sprawdzenia stanu swojego konta i to jeszcze przed zalogowaniem do aplikacji, co oferuje już prawie każdy bank. Szybki rzut oka na ekran telefonu i możemy sprawdzić ile środków dalej posiadamy na podstawowym rachunku. Po zalogowaniu do aplikacji, jeśli posiadamy więcej niż jedno konto, również i do nich zyskamy dostęp i możliwość weryfikacji stanu środków.

Dostęp do rachunku to jednak nie tylko możliwość sprawdzenia swojego stanu konta. Jednymi z pierwszych usług oferowanych przez mobile banking były przelewy. Koniec z czekaniem w kolejkach na poczcie czy w banku, wypełnianiem druczków, składaniem podpisów. Wszystkie przelewy, w prawie każdej formie, załatwimy dzięki aplikacji mobilnej.

Z czasem pojawiało się coraz więcej opcji w aplikacjach, by dojść do momentu, kiedy aplikacja w dużej mierze zapewnia nam dostęp do tych produktów i usług bankowych, do których dostęp uzyskujemy również odwiedzając placówkę. W tym momencie większość aplikacji oferuje możliwość uzyskania kredytu, założenia lokaty, złożenia wniosku o kredyt hipoteczny, a także inwestowanie w fundusze, wykupienie ubezpieczenia, założenie kolejnego konta. Lista już jest bardzo obszerna, a wciąż się wydłuża.

Finalnie mówić możemy również o dodatkowych usługach, takich, których zwykle nie załatwiało się w banku. Aplikacje mobilne wielu banków w polsce pozwalają również załatwić masę spraw urzędowych. Dzięki bankowości mobilnej możemy złożyć wniosek o 500+, założyć profil zaufany i podpis zaufany, złożyć wniosek Dobry Start i inne. Ta oferta również się poszerza z czasem. W okresie pandemii wiele banków umożliwiło zakup biletów komunikacji miejskiej w aplikacji banku.

Właściwie już na tym etapie mnogość i różnorodność opcji oferowanych w aplikacjach bankowości mobilnej różnych banków jest tak wielka, że trudno byłoby wymienić wszystkie możliwości. I pamiętajmy, że zarówno bankowość, jak i aplikacje m-bankingowe, ciągle się rozwijają, poszerzają ofertą, udostępniają nowe usługi.

Informacje o koncie bankowym w bankowości mobilnej

Jedną z najbardziej podstawowych usług dostępnych za pomocą aplikacji bankowej, jest dostęp do własnego rachunku lub rachunków w danym banku. Jeśli posiadamy w jednym banku konto osobiste, do tego przykładowo konto wspólne, konto dla dziecka, rachunek oszczędnościowy - każde z kont możemy obsługiwać w jednej aplikacji. Oczywiście któryś rachunek, zazwyczaj konto osobiste, musi być ustanowiony w aplikacji jako rachunek główny lub podstawowy.

Po włączeniu aplikacji na urządzeniu mobilnym - tablecie lub smartfonie - zwykle mamy parę opcji. Najczęściej możemy się zalogować do aplikacji lub sprawdzić stan swojego konta, właśnie rachunku głównego. Po zalogowaniu, zwykle w formie nagłówków lub ikon, widnieć będą pozostałe rachunki. Na ekranie głównym możemy zwykle, prócz sprawdzenia samych rachunków, wylogować się, zmienić ustawienia, dostosować wygląd aplikacji, wykonać przelew, skorzystać z promocji. Oczywiście w zależności od banku i aplikacji, będzie to zróżnicowane.

Gdzieś na wierzchu powinny być również łatwe do znalezienia własne dane przypisane do konta, dane rachunków, jak chociaż numer rachunku bankowego, a także powiadomienia od banku i folder wiadomości od banku. Jest to opcja dostępna ze względu na osoby, które przy podpisywaniu różnego rodzaju umów produktowych, wybrali elektroniczną korespondencję. Nieco niżej na pewno znajdziemy oferty produktowe, jak choćby możliwość otworzenia kolejnego rachunku online, założenie lokaty online, czy wzięcie kredytu online.

Płatności, przelewy i przyjmowanie środków w bankowości mobilnej

Jak wspomniane jest nieco wyżej, jedną z podstawowych opcji dostępnych po zalogowaniu, w większości aplikacji mobilnych jest wykonanie zwykłego przelewu. Z racji faktu, że jednak podstawową usługa bankową związaną z kontem są przelewy, aplikacja daje dostęp do większości, a nawet wszystkich rodzajów przelewów, oferowanych przez dany bank. Zwykły przelew, przelew natychmiastowy, przelew walutowy, zlecenie stałe, praktycznie całość bankowej oferty przelewów mamy dostępnych na ekranie urządzenia mobilnego.

Co bardzo istotne, większośc czynności związanych z przelewaniem środków, nie będzie obciążone kosztami prowizji, jeśli korzystamy z aplikacji mobilnej. Warto nadmienić, że oprócz bankowości mobilnej, bankowość internetowa również nie jest objęta prowizją w większości przypadków przelewów. Przelewy, wpłaty, wypłaty, zlecenia w placówkach dla odmiany, w znacznej części banków są płatne. Oczywiście wszystko zależy od polityki banku.Co ciekawe zazwyczaj tabele opłat i prowizji również są do znalezienia w aplikacji. Warto pamiętać również o tym, że niektóre przelewy zawsze będą płatne, nawet w aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej.

Od już pewnego czasu w aplikacjach mobilnych banków, które współpracują z BLIKiem, tę opcję również znajdziemy. Płatności BLIK bardzo się rozpowszechniły na przestrzeni ostatnich lat. Te wygodne, szybkie i wyjątkowo bezpieczne płatności, które oferowane już jako standard w prawie każdym banku, to standard również w aplikacjach m-bankingowych. Wypłaty z bankomatów, przelew na telefon, płatność w sklepie. Jeśli korzystasz z bankowości mobilnej, to prawie na pewno możesz zapłacić BLIKiem.

Wnioskowanie o inne produkty przez mobile banking

Bardzo wygodną, choć jeszcze nie do końca budzącą powszechne zaufanie opcją, jest możliwość wnioskowania o produkty poprzez bankowość mobilną. Tak jak w przypadku przelewów, tak dzięki aplikacji mobile banking mamy dostęp do prawie wszystkich produktów oferowanych przez dany bank. Dodatkowy rachunek, kredyt gotówkowy, lokata, karta kredytowa, kredyt konsolidacyjny, limit w rachunku - praktycznie o każdy z tych produktów możemy wnioskować z poziomu aplikacji mobilnej i za jej pośrednictwem tylko, produkt uzyskać.

Jest to bardzo istotna opcja, jaką oferują aplikacje mobilne, ponieważ możemy ominąć wszystkie czynności związane z wizytą w placówce banku. Brak kolejek, a nawet brak konieczności wychodzenia z domu, w celu uzyskania kredytu gotówkowego, czy karty kredytowej to wygoda cenna dla wielu klientów. Kredyt od razu wpłynie na nasz rachunek, środki na lokatę zostaną natychmiast przelane z naszego rachunku, karta zostanie dostarczona pocztą. Jednak wciąż wielu użytkowników aplikacji m-bankingowych nie ufa tej metodzie zaciągania kredytu, a to niesłuszne wnioski. Jest to proces bezpieczny, szybki i przede wszystkim możemy to zrobić nawet z własnego fotela.

Nie wszystkie produkty jednak można uzyskać w pełni online. Naczelnym przykładem w absolutnie każdym banku jest kredyt hipoteczny. Z racji wielkości tego zobowiązania, ilości formalności jakich trzeba dopilnować, dokumentów które należy dostarczyć, w bankowości mobilnej jedynie rozpoczniemy cały proces, składając wniosek o kredyt hipoteczny. Ciąg dalszy procedury będzie jednak wymagał wizyty w placówce. Może z czasem aplikacje mobile bankingowe i taką umiejętność zyskają.

Dodatkowe usługi i możliwości m-bankingu

Mobile banking rozwija się tak dynamicznie i wielokierunkowo, że oferowane przez aplikacje bankowe usługi wychodzą już nawet poza sektor stricte bankowy. Obok przelewów, kredytu, albo lokaty możemy znaleźć możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej i przejrzenia rozkładu jazdy, złożenia wniosku 500+ lub Dobry Start, wykupienia ubezpieczenia, ale także przelew do urzędu, opcję kantoru walutowego, czy możliwość inwestowania na giełdzie. Niektóre aplikacje oferują także opcje transakcji zbliżeniowych, czy skanowania kodów QR.

Opcja zakupu i posiadania biletu w aplikacji m-bankingowej jest dobrym przykładem korzystnego wpływu rozwoju technologii na codzienne życie. W obliczu pandemii część banków wprowadziło do swoich aplikacji mobilnych taką opcję. Usunęło to zbędny kontakt z gotówką, automatami biletowymi, czy panią w kiosku. Na podstawie tego przykładu można by prognozować, jakie inne udogodnienia pojawią się w aplikacjach mobile banking i jak jeszcze mogą one ułatwić codzienne funkcjonowanie.

Bezpieczeństwo bankowości mobilnej

Podstawą bezpieczeństwa podczas korzystania nie tylko z aplikacji bankowości mobilnej, ale ogółem z urządzeń mobilnych, czy komputerów, jest rozsądek. Jeśli nie będziemy uważać na podstawową “higienę cyfrową”, pozwolimy aby nasze komputery, telefony, tablety padły ofiarą cyberprzestępców. Jeśli tak się stanie, również same aplikacji m-bankingowe będą zagrożone i to chyba najbardziej.

Aplikacje bankowości mobilnej same w sobie są bardzo bezpieczne. Banki dbają o najwyższy standard oferowanych usług, a w tym i o bezpieczeństwo w korzystaniu z aplikacji mobilnych. Już na samym początku spotykamy się z koniecznością zalogowania się do aplikacji. Zwykle za pomocą PINu, lub coraz powszechniejszej biometrii. To pierwsze, podstawowe zabezpieczenie, aby dostępu do aplikacji nie zyskała osoba niepowołana. Banki bardzo dbają również o to, żeby korzystanie z aplikacji było bezpieczne. Skrupulatnie pilnują naszych danych, zarówno osobowych jak i finansowych. W aplikacjach stosowane jest całe mnóstwo różnych zabezpieczeń, systemów, weryfikacji. Zachowując minimum czujności i ostrożności podczas korzystania z sieci, chroniąc nasze urządzenia, możemy i być spokojnymi użytkownikami aplikacji m-bankingowych.

Jak zacząć korzystać z bankowości mobilnej

Aby rozpocząć swoją przygodę z aplikacjami bankowymi i bankowością mobilną, nie trzeba nawet być klientem banku. Aplikacja może być pierwszym krokiem do otwarcia konta online. Wystarczy ze sklepu Google Play, AppStore, czy innych, pobrać aplikację danego banku, zainstalować ją i otworzyć. Jeśli nie jesteśmy klientem banku, to większośc aplikacji zaoferuje nam na samym początku otworzenie konta osobistego. Po wypełnieniu krótkiego wniosku, uzupełnienia danych i zatwierdzeniu decyzji, możemy otworzyć konto. Jedynym mankamentem może być konieczność czekania na umowę, którą zwykle dostarcza kurier. Dopiero po podpisaniu jej, bank przyzna nam dostęp do swojego rachunku, a tym samym pozwoli połączyć go z aplikacją mobilną. Dopiero po zostaniu posiadaczem rachunku i podpięciu go pod aplikację, możemy korzystać z bankowości mobilnej.

Klienci banku, którzy wciąż korzystają z tradycyjnej bankowości, muszą jedynie zgłosić chęć posiadania również dostępu do bankowości online. Tego typu dyspozycję złożymy w każdym oddziale banku i na miejscu uzyskamy informacje o tym jak z usługi korzystać, jak i dostaniemy do niej dostęp. Dopiero jeśli nasza bankowość internetowa została aktywowana, możemy połączyć ją z aplikacją mobilną. W tym celu również należy aplikację pobrać, zainstalować i włączyć. Żeby sparować aplikację z bankowością online, będziemy musieli usiąść do komputera. Następnie należy wejść do swojej bankowości online i tam, w zależności od banku, zostaniemy przeprowadzeni krok po kroku przez proces parowania. Po pomyślnym połączeniu aplikacji i bankowości internetowej, możemy z aplikacji korzystać.

Pozytywy i negatywy m-bankingu

Jak wszystko, tak samo m-banking ma swoich zwolenników i wrogów. Jedni chętnie przesiadają się na aplikacje mobilne, czy bankowość internetową, niektórzy pozostają wierni bankowaniu w placówce. Jednak sami użytkownicy aplikacji również są podzieleni. Jedni uważają je za przejrzyste i wygodne. Korzystają ze wszystkich, albo większości dostępnych opcji. Inni, nawet będąc posiadaczami aplikacji m-bankingowej, nie skorzystają z wielu oferowanych możliwości.

Sama bankowość mobilna jednak ma więcej pozytywów niż negatywów. Jest to niewątpliwie wygodny sposób korzystania z oferty swojego banku, zarządzania finansami, czy korzystania z dodatkowych usług. Możliwość uzyskania kredytu w każdym momencie, czy wykonania przelewu w nagłej sytuacji to niewątpliwe atuty mobilne bankingu. Jednak ta nadmierna wygoda może być zgubna. Zapewne niejedna osoba padła już ofiarą kompulsywnego brania kredytów, czy robienia zakupów online. Bez zawahania można jednak powiedzieć, że aplikacje mobilne to raczej coś, co ułatwia nasze życie, niż w nim przeszkadza.

Podsumowanie najważniejszych informacji o bankowości mobilnej

Bankowość mobilna, to forma bankowości internetowej, dostępna z poziomu aplikacji na urządzenia mobilne. Aplikacje są łatwe w obsłudze, choć mogą przytłaczać ilością opcji. Z poziomu aplikacji mobilnych zyskujemy dostęp do obsługi własnych rachunków w danym banku, jak i dostęp do ofert i usług oferowanych przez bank. Aplikacja mobilna pozwala wykonać przelew, uzyskać kredyt, założyć lokatę, czy nawet kupić bilet komunikacji miejskiej. Są niewątpliwym ułatwieniem korzystania z bankowości, a także dają do niej dostęp w dowolnym miejscu i czasie. Aplikacje bankowości mobilnej przeżyły rozkwit dzięki pandemii, jak i ułatwiły funkcjonowanie w jej trakcie. Nie bójmy się korzystać z aplikacji bankowości mobilnej.

Często zadawane pytania

Czy można zablokować bankowość mobilną?
Niektóre banki oferują możliwość zablokowania systemów aplikacji mobilnej poprzez kontakt z infolinią, inne oferują możliwość blokowania transakcji wykonywanych z aplikacji mobilnych.
Ile kosztuje korzystanie z bankowości mobilnej?
Korzystanie z bankowości mobilnej jest darmowe.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5