Bezpieczeństwo Twoich finansów - najskuteczniejsze metody obrony przed wyłudzeniami

Bezpieczeństwo finansowe w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważne, zwłaszcza, że oszuści aby zagrozić naszym finansom wpierw muszą położyć ręce na naszych danych. Szczególny nacisk bezpieczeństwa finansowego kładziony jest właśnie na dane, takie jak dane osobowe, adresowe, dowodowe, ale także dane logowania do różnych serwisów, w tym bankowych, czy dane kart płatniczych. Z rozwojem technologii finansowych wzrosły możliwości korzystania z technologii, wzrósł poziom zabezpieczeń, ale wzrosła również liczba praktyk i metod działania wykorzystywanych przez oszustów. Korzystają oni już z prawie każdego kanału komunikacji, a także z dodatkowych urządzeń czy aplikacji, często posługując się przy tym technikami socjologicznymi. Aby zapewnić sobie dodatkowy poziom bezpieczeństwa pamiętajmy o silnych hasłach, pilnowaniu tajności swoich dokumentów, o programach antywirusowych, a przede wszystkim pamiętajmy, aby być po prostu ostrożnym i czujnym. Zadbajmy również o bezpieczeństwo aplikacji bankowych, ustalmy silne hasło, włączmy powiadomienia, ustalmy nasze indywidualne limity transakcji, aby w możliwie największym stopniu ograniczyć możliwe spustoszenie spowodowane przez złodziei. Należycie należy również zadbać o kartę płatniczą, pilnować jej danych, nie udostępniać ich nikomu w żaden sposób, ustalić trudny PIN oraz odpowiednie limity. Nie możemy również nie wspomnieć o nieuczciwych firmach oferujących pożyczki lub kredyty - niech będzie to firma z rejestru KNF, niech ma proste zasady i oczywiste warunki, jeśli cokolwiek w działaniu takiej firmy wzbudzi nasze negatywne odczucie, po prostu zrezygnujmy z jej usług. Nasza rozwaga to najlepsza broń w walce z oszustami i ich praktykami, ale warto również zastosować kilka dodatkowych zabezpieczeń, jeśli mamy taką możliwość. Dobrym rozwiązaniem jest włączenie weryfikacji dwuetapowej wszędzie, gdzie tylko możemy, aby utrudnić, a nawet uniemożliwić nieautoryzowane próby logowania. Pamiętajmy również, że ciągła nauka, poszerzanie swojej wiedzy z zakresu działania oszustów i innych cyberprzestępców, to konieczność, aby móc jak najlepiej chronić się przed utratą danych a w następstwie i środków. 

Dlaczego bezpieczeństwo finansowe jest tak ważne w dzisiejszych czasach?

Bezpieczeństwo finansowe w dzisiejszych czasach to nie tylko bezpieczeństwo naszych własnych środków, ale także naszych danych osobowych, które mogą posłużyć oszustom, czy danych karty kredytowej, danych logowania do bankowości online, czy danych logowania do rozmaitych serwisów zakupowych, lub social media. Bezpieczeństwo naszych finansów, a dokładniej naszej bankowości online - dostępnej z ekranu komputera lub aplikacji mobilnej - to bezpieczeństwo nas samych, ogółem. Aktualnie coraz więcej najróżniejszych transakcji odbywa się w internecie. Zakupy online, bankowość internetowa, przelewy, usługi abonamentowe, podpis elektroniczny - wraz z rozwojem tych możliwości, rośnie również liczba metod na to, aby dobrać się do naszych danych czy naszych środków.

Rozwój technologii a zagrożenia - jak nowoczesne narzędzia stają się bronią w rękach oszustów

Z rozwojem technologii, które mają ułatwić nam codzienne życie, rozwijają się również metody i sposoby na to, aby tę technologię wykorzystać do niecnych celów, oszustw i kradzieży. Postęp technologiczny, rozwój internetu, technologii informatycznych i rozmaitych systemów komunikacji elektronicznej doprowadził do tego, że oprócz niewątpliwych korzyści zastosowania nowych rozwiązań, pojawiły się również najrozmaitsze zagrożenia dla klientów i użytkowników.

Dziś już prawie każdy korzysta z komputera, tabletu, smartfona, czy smartwatcha. Urządzenia te dają dużo możliwość, zarówno użytkownikom, jak i oszustom. Wykorzystując najrozmaitsze techniki, metody, sposoby i narzędzia, za wszelką cenę starają się dobrać do naszych danych osobowych, danych logowania do bankowości internetowej, danych karty kredytowej, czy danych do serwisów społecznościowych. Finalnie, wszystkie te drogi mają prowadzić do tego, by położyć ręce na naszych pieniądzach.

Oszuści posługują się SMSami, wiadomościami email, połączeniami głosowymi, a także fałszywymi stronami internetowymi, podrobionymi formularzami logowania, złośliwym oprogramowaniem, dodatkowymi aplikacjami, czy kodami QR. Możliwości, jakie znajdują oszuści rosną, wraz z rozwojem technicznym i technologicznym. Trzeba być czujnym w tej chwili już na każdym kroku. Podstępne wiadomości email, czy SMS to już nie jedyne zmartwienia jakie powinniśmy mieć. Dziś trzeba uważać nawet na witryny, które znamy i którym ufamy, gdyż oszuści potrafią niemalże w najmniejszym szczególe odwzorować przykładowo stronę logowania do bankowości online, gdzie możemy dać nasze dane logowania wprost w ręce złodziei.

Wyjątkowo niebezpieczne mogą też być różne urządzenia, z których korzystają cyberprzestępcy. Przykładem może być urządzenie o nazwie Skimmer, które oszuści stosują do kopiowania danych paska magnetycznego karty kredytowej. Takie urządzenie można spotkać w punkcie handlowo - usługowym, a nawet zamontowane w bankomacie. Inne zagrożenie, to wykorzystanie kamer w komputerach i telefonach. Niektórzy potrafią się podpiąć pod takie urządzenie i śledzić nas, nasza twarz, nasze ruchy, zachowania, a nawet nasz głos i to co mówimy w celu późniejszego wykorzystania. Tworzą nawet naklejki z kodami QR, których zeskanowanie może przysporzyć nam wiele problemów.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa - jak chronić swoje dane osobowe i finansowe?

Oszuści ciągle prężnie działają, cały czas czając się na nasze dane, czy pieniądze. Nie jest jednak tak, że sami nie możemy nic zrobić w celu uniknięcia roli ofiary. Wprost przeciwnie, to przede wszystkim od nas zależy, czy padniemy ofiarą internetowych oszustów i w jakim stopniu będą w stanie wyrządzić nam szkody. Stosowanie się do kilku prostych zasad zapewni nam znacznie większy poziom bezpieczeństwa. Tylko od nas zależy, na jak wiele pozwolimy oszustom i jak bardzo im pomożemy.

  • Weryfikacja - to podstawowe działanie, jakie każdorazowo powinniśmy podjąć. Weryfikacja każdej informacji, jaką otrzymujemy, jest niezwykle ważna. Czy jest to wiadomość SMS, wiadomość email, komunikat na stronie, link, strona internetowa, wiadomość od znajomego, czy połączenie głosowe, zawsze dokładnie trzeba się temu przyjrzeć. Email może być wysłany z dziwnego adresu, SMS może odnosić się do usługi, z której akurat nie skorzystaliśmy, wiadomość od znajomego może pochodzić od oszusta, w rozmowie mogą próbować wydobyć nasze dane, strona może mieć lewy adres. Jakakolwiek nieprawidłowość, którą dostrzeżemy, niech będzie przestrogą przed dalszymi działaniami.
  • Ostrożność - weryfikacja to jedno, ale nawet jeśli nie znajdziemy nic, co wzbudzało by nasz niepokój, czy jest przesłanką, że właśnie padamy ofiarą oszustwa, warto postępować ostrożnie. Pamiętajmy, że jeżeli już nasze dane wyciekną, to nie da się ich z internetu wymazać. Nawet jeśli mamy pewność, że korzystamy z autentycznego formularza płatności, czy logujemy się do naszej bankowości w odpowiednim serwisie, nigdy nie traćmy czujności. Złodzieje czekają na nawet najmniejszy błąd z naszej strony.
  • Zabezpieczenia - korzystając z urządzeń z dostępem do sieci, powinniśmy zadbać o kilka drobnych kwestii. W pierwszej kolejności, powinniśmy zawsze mieć najnowszą wersję systemu operacyjnego na danym urządzeniu. Tak samo wszystkie aplikacje z jakich korzystamy, czy przeglądarka, czy menadżer haseł, czy nawet aplikacja banku, powinny być zawsze na bieżąco aktualizowane. To samo tyczy się oprogramowania antywirusowego, które na urządzeniu z dostępem do internetu - czy to komputer czy telefon - powinno być zainstalowane.
  • Hasła - do każdego jednego serwisu, w którym mamy konto, czy to serwisy sprzedażowe, czy platformy VOD, czy social media, albo nawet serwisy bankowe, powinniśmy mieć ustanowione oddzielne, indywidualne i silne hasło, które będzie nie do złamania przez przypadek. Menadżer haseł bardzo się do tego przydaje, gdyż jest oddzielną aplikacją z bardzo wysokim poziomem zabezpieczeń, która pozwala generować i przechowywać hasła bezpiecznie, bez ryzyka dostania się ich w niepowołane ręce.
  • Reakcja - choć zagrożenia napływają z każdej strony i trzeba być czujnym na każdym kroku, wszyscy jestesmy tylko ludźmi i zdarzają nam się błędy. Choć te błędy prowadzą zwykle do przykrych następstw, nie ma co się od razu załamywać. Nasza reakcja, jeśli już potknęliśmy się i naraziliśmy na bycie ofiarą oszusta, powinna być szybka i zdecydowana. W zależności od formy oszustwa jakiego ofiarą padliśmy, musimy podjąć odpowiednie kroki. Są to zwykle zgłoszenie na policji, zgłoszenie w BIKu, zgłoszenie w CERT Polska, czy nawet w naszym banku, lub innej instytucji. Bez względu na to, jaka jest skala szkód, szybka reakcja może zminimalizować dalsze następstwa, pomóc w ujęciu sprawcy, cofnąć wyrządzone szkody, a nawet uchronić innych przed byciem kolejną ofiarą.

Aplikacje bankowe i mobilne płatności: Zabezpieczanie dostępu i korzystanie z nich w bezpieczny sposób.

Model bankowości na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo się zmienił. Już tylko nieliczni klienci pozostają wierni modelowi bankowości stacjonarnej i odwiedzają punkty i placówki bankowe. Większość sektora bankowego, przelewów, transakcji, wniosków kredytowych i produktowych odbywa się dzięki internetowi - w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. To właśnie z aplikacji bankowych korzysta najwięcej klientów sektora bankowego, mając dostęp do rachunku, oferty banku i wszelkich transakcji z ekranu telefonu, który zawsze pod ręką.

Dlatego, że właśnie mobilne aplikacje bankowe cieszą się taką popularnością, to o własną aplikację powinniśmy zadbać najlepiej. Pamiętajmy, że wyciek danych logowania do naszej bankowości internetowej, zagrozi również naszej aplikacji bankowej, dlatego prawidłowe korzystanie z aplikacji jest bardzo ważne.

  • Aktualność - najważniejsza kwestia związana z bezpieczeństwem naszej aplikacji, to upewnić się, że korzystamy z jej najnowszej wersji dostępnej na rynku. Każda aktualizacja aplikacji wprowadza pewne zmiany, często także w kwestii wewnętrznych zabezpieczeń samej aplikacji, jak i banku. Aktualna aplikacja, to najnowsze wprowadzone przez bank zabezpieczenia, dlatego pilnujmy tej kwestii.
  • Powiadomienia - choć wyskakujące powiadomienia często doprowadzają nas do szału, w przypadku aplikacji bankowej warto jest aktywować wszystkie możliwe powiadomienia. Zwykle mamy możliwość aktywować powiadomienia o promocjach i ofertach, ale także o transakcjach, niektóre banki wysyłają w aplikacji powiadomienie jako potwierdzenie danych konsultanta, a także w formie powiadomień pokazywać się będzie konieczność autoryzacji transakcji z poziomu aplikacji. W tym celu jednak zwykle należy zmienić metodę autoryzacji z kodów SMS na autoryzację w aplikacji.
  • Limity - zwykle aplikacja mobilna nie daje aż takich możliwości, ale za to dostępne limity bez trudu przestawimy w bankowości online. Warto, aby limity były na tyle duże, aby nie utrudniały nam korzystania z aplikacji, ale na tyle rozsądne, aby w pojedynczej transakcji nikt nie był w stanie opróżnić naszego rachunku. Ustanowienie odpowiednich limitów to kluczowe działanie dla naszego bezpieczeństwa.
  • Autoryzacja - jak już wspomniane przy okazji powiadomień, warto przestawić metodę autoryzacji transakcji z kodów SMS na autoryzację w aplikacji. Po pierwsze pozwala to uniknąć sytuacji, w której SMS z kodem zostanie przechwycony, czy podpatrzony, a następnie wykorzystany przeciwko nam. W przypadku autoryzacji mobilnej, tylko osoba z dostępem do aplikacji mobilnej, może transakcję zatwierdzić. Ważne jest też w tej sytuacji to, aby dokładnie czytać komunikat autoryzacji. Warto przede wszystkim sprawdzić, czy zgadza się odbiorca transakcji oraz jej kwota.
  • Logowanie - choć od tego zaczyna się korzystanie z aplikacji mobilnej, czy bankowości online, to jednak w większości przypadków korzystamy z własnego telefonu lub komputera. Warto jednak pamiętać, żeby podczas logowania do naszej bankowości online, korzystać tylko z zaufanych urządzeń i znany, pewnych sieci. Nie logujemy się nigdy do bankowości online z nieznanych urządzeń, oraz z różnych HotSpotów, ponieważ oba te działania mogą nas narazić na atak. Pamiętajmy również, że dane logowania to informacja, o którą nigdy w żadnej sytuacji nie poprosi nas pracownik banku.

Karty płatnicze: Jak unikać nieautoryzowanych transakcji i co zrobić, gdy karta zostanie skradziona?

W praktycznie każdym banku, do podstawowego rachunku możemy wyrobić kartę płatniczą - debetową. Prócz tego banki mają w swojej ofercie karty kredytowe, a także takie karty oferuje kilka instytucji pozabankowych. Popularność tego instrumentu płatniczego, jakim jest karta płatnicza dowolnego rodzaju - debetowa, czy kredytowa - sprawiła, że te także stały się celem oszustów i złodziei. Warto stosować się do kilku prostych zasad, aby zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z kart płatniczych.

  • Dane Karty - podstawowym działaniem prewencyjnym, aby nasza karta płatnicza nie została wykorzystana do nieautoryzowanych transakcji, to zapewnienie bezpieczeństwa danych karty. Karta powinna być zawsze schowana, nie powinno być widać danych zawartych na karcie, ani na awersie ani na rewersie. Na podstawie samych danych widniejących na karcie można dokonywać płatności w internecie, do czego nie jest potrzebny nawet PIN. Wystarczą dane z frontu karty i numer CVV2/CVC2 widoczny na odwrocie.
  • PIN - warto ustalić silny PIN do karty. Oczywiście silny na tyle, na ile pozwala czterocyfrowa kombinacja. Nie powinien to być numer łatwy do odgadnięcia, czy do znalezienia, przykładowo w naszej dacie urodzenia. Jeżeli mamy więcej kart, każda powinna mieć swój osobny kod PIN. Jeżeli nie możemy się nauczyć własnych PINów na pamięć, najgorszą decyzją jaką możemy podjąć, jest zapisanie numeru PIN na kartce i trzymanie go wraz z kartą. Kod PIN powinniśmy pilnować wyjątkowo dobrze, ponieważ to on umożliwia pełne wykorzystanie karty płatniczej.
  • Limity transakcji - w zależności od tego, do czego przede wszystkim wykorzystujemy nasz kartę płatniczą, możemy ustalić stosowne wysokości limitów transakcji. Zwykle bank oferuje ustawienie oddzielnych limitów dla samej karty płatniczej, limitu wypłat z bankomatów, transakcji stacjonarnych i transakcji online. W zależności od tego, które z tych limitów nie są nam potrzebne, albo potrzebne rzadko, można na nich właśnie zmniejszyć maksymalną kwotę.
  • Portfel Elektroniczny - korzystając z urządzenia z Androidem do dyspozycji mamy Google Pay, użytkownicy iPhone’a mogą skorzystać z Apple Pay. Warto swoją kartę płatniczą, zarówno fizyczną jak i cyfrową, podpiąć do takiego portfela elektronicznego. Samo korzystanie z portfela zamiast samej karty daje znacznie większy poziom bezpieczeństwa. Dane kart nie są przechowywane w telefonie, ani wykorzystywane do samej transakcji. Dane wprowadzone w e-portfelu są zaszyfrowane w postaci kodu, a dopiero ten kod wywołany w trakcie transakcji, ustala z jakiego banku i z jakiej karty ma zostać pobrana należność za transakcję.
  • Powiadomienia - jeżeli mamy taką możliwość, warto w aplikacji mobilnej banku włączyć powiadomienia o transakcjach, w tym transakcjach kartą płatniczą. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić wszystkie transakcje, zweryfikować ich wysokość oraz adresata płatności. Dzięki powiadomieniom Push zyskamy przejrzysty wgląd w listę transakcji, co pozwoli nam szybko reagować w przypadku nieautoryzowanych transakcji.

Oczywiście wszystkie powyższe praktyki to jedynie prewencja, która pozwala nam bezpiecznie korzystać z karty, którą wciąż posiadamy. Jednak sytuacje są różne i każdemu może się zdarzyć kradzież lub zagubienie karty. W takiej sytuacji należy niezwłocznie kartę zastrzec, dzwoniąc do banku, który kartę wydał. W każdym banku do informowania o zagubionej lub skradzionej karcie przeznaczonych jest kilka numerów infolinii. Najważniejsze jest, aby fakt utraty karty zgłosić w banku jak najszybciej, ponieważ środki z naszego rachunku, które zostaną wykorzystane przy transakcjach nie przekraczających wartości 50 Euro w polskiej walucie, nie zostaną nam zwrócone. Po poinformowaniu banku o utracie karty, ten niezwłocznie ją zastrzeże, co jest procesem nieodwracalnym. Zastrzeżonej karty nie można odblokować, niezbędne będzie uzyskanie duplikatu karty. Fakt zagubienia, a tym bardziej kradzieży karty płatniczej należy również zgłosić na policji.

Fałszywe oferty kredytów i pożyczek - jak rozpoznać?

Prócz instytucji finansowych, takich jak banki i pożyczkowe firmy pozabankowe, istnieje jeszcze szara strefa pożyczkowa - parabanki. Parabankami nazywane są wszystkie instytucje finansowe, które stosują nieuczciwe praktyki, składają niekorzystne oferty, oraz ogółem posuwają się do czynów sprzecznych z prawem. Jak rozpoznać firmę, która udzieli nam pożyczki na skrajnie niekorzystnych warunkach, lub po prostu wyłudzi od nas pieniądze, a my nie otrzymamy ani grosza? Jest kilka przesłanek, jak uniknąć nieprawdziwych ofert kredytów i pożyczek.

  • Rejestr KNF - Komisja Nadzoru Finansowego to pierwszy organ, który może udzielić prawa do działania firmom pożyczkowym. Aby móc rozpocząć działalność pożyczkową, wpis do KNF jest konieczny. Wpis kosztuje 600 złotych, ale oprócz tego KNF dokonuje weryfikacji firmy, która ubiega się o wpis do rejestru. Jeżeli Komisja Nadzoru Finansowego uzna, że instytucja nie spełnia podstawowych wymogów, nie zostanie wpisana do rejestru KNF. Jeżeli mamy skorzystać z usług jakiejś firmy, warto najpierw upewnić się, że widnieje na liście KNF.
  • Ostrzeżenia KNF - brak firmy w rejestrze KNF to jedno. Jednak jeżeli jakaś firma pożyczkowa widnieje w spisie Ostrzeżeń KNF, czyli na liście podmiotów, które stosują nieuczciwe praktyki, nie działają zgodnie z przepisami, wprost łamią prawo, to należy ominąć taką firmę szerokim łukiem i nawet nie wchodzić w żadną relację.
  • Prowizja - jest to składowa opłata całkowitego kosztu danego zobowiązania i jest ona opłatą pobieraną przez pożyczkodawcę, za udzielenie pożyczki. Opłata prowizyjna zwykle odciągana jest od wypłaconej kwoty zobowiązania, dopiero w chwili wypłacania środków. Jeżeli trafimy na firmę, która oczekuje uiszczenia prowizji przed otrzymaniem pożyczki, albo co gorsza, przed podpisaniem umowy, od razu możemy mieć pewność, że nie warto wchodzić w układ z taką firmą.
  • Płatne usługi - większość zobowiązań można uzyskać online, niektóre telefonicznie, a nawet wciąż można podpisać umowę pożyczki podczas spotkania z konsultantem. Wszystkie opłaty za wszelkie SMSy, czy połączenia głosowe powinny być zgodne z cennikiem usług operatora. Jeżeli jednak przedstawiciel firmy, w której chcemy uzyskać zobowiązanie, oczekuje wysłania płatnego SMSa lub zadzwonienia pod konkretny numer, powinna nam zapalić się czerwona lampka. Wszelkie tego typu praktyki wskazują na nieuczciwe zagrania. Płatny SMS może kosztować nas nawet kilkadziesiąt złotych, natomiast połączenie może nas wynieść nawet setki złotych.
  • Umowa - Jeżeli w toku ubiegania się o środki w danej firmie pożyczkowej nie odnotowaliśmy żadnych nieprawidłowości, nie traćmy czujności. Prawdziwy problem może pojawić się dopiero przy podpisywaniu umowy. Jako klienci mamy prawo poświęcić tyle czasu ile tylko chcemy na przestudiowanie umowy. Niestosownym więc zachowaniem będzie, jeżeli potencjalny pożyczkodawca pogania nas przy czytaniu dokumentu. Powinniśmy wziąć to pod uwagę, gdyż prawdopodobnie chce on, abyśmy nie dopatrzyli się jakichś niestosownych zapisów, zmian w umowie, czy klauzuli abuzywnych. Niepokojące oczywiście powinny być również wszelkie zapisy, które odbiegają od wcześniejszych ustaleń. Jeżeli umowa, czy sposób traktowania nas podczas jej studiowania nie podoba się nam, wciąż możemy po prostu podziękować, co powinniśmy zrobić.

Jakie praktyki pomogą Cię chronić się przed cyberprzestępcami?

Rozwój technologii finansowych spowodował również rozwój technik i metod działania cyberprzestępców. Znajdują oni coraz to nowsze, bardziej wymyślne sposoby, na dobranie się do naszych danych czy środków. Jednak nie jesteśmy całkowicie bezbronni. Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, takich jak weryfikowanie każdej otrzymanej wiadomości, czy to w formie email, SMS, czy połączenia głosowego. Jeżeli wiadomośc w jakikolwiek sposób wydaje nam się podejrzana, z jakiegokolwiek powodu, najlepiej taką wiadomość zignorować. Zawsze sprawdzajmy skąd pochodzi wiadomość, dokładnie przeczytajmy jej treść, nie klikajmy żadnych załączników, czy linków w wiadomości. Podczas rozmowy telefonicznej zwracajmy uwagę na to, jakich danych podania oczekuje osoba po drugiej stronie. Pracownicy banku, czy innych instytucji nigdy nie zapytają o pełny komplet danych osobowych, a ewentualnie o dwie lub trzy informacje. Gdy rozmówca oczekuje podania danych osobowych, adresowych, PESELu, nazwiska panieńskiego matki, a następnie przechodzi do prób wyciągnięcia od nas przykładowo danych logowania do banku, czy danych karty płatniczej, to zdecydowanie jest to próba oszustwa. Co więcej, pamiętajmy o tym, żeby nie godzić się na dziwne przelewy, czy to wychodzące czy przychodzące, uważajmy na wiadomości dziwnej treści, na obietnice i groźby, na polecane aplikacje i serwisy, czy linki odsyłające. Nasza czujność, ostrożność i rozwaga, to najlepsza broń w przeciwdziałaniu oszustwom.

Dwuetapowe uwierzytelnianie: dodatkowa ochrona Twojego konta

Jedną z bezpiecznych praktyk, które zagwarantują nam dodatkowy poziom bezpieczeństwa jest weryfikacja dwuetapowa. Polega ona na logowaniu do aplikacji, czy serwisu za pomocą danych logowania oraz dodatkowego uwierzytelnienia. Tym dodatkowym uwierzytelnieniem może być konieczność wprowadzenia kodu SMS, korzystania z aplikacji do generowania kluczy, potwierdzenia w samej aplikacji, przykładowo bankowej, użycie jednorazowych tokenów (OTP), czy skorzystanie z fizycznego klucza wsuwanego do portu USB. W przypadku próby zalogowania się do serwisu osób trzecich, my dostaniemy powiadomienie o takiej próbie. W takiej sytuacji bez nerwów i pośpiechu możemy na spokojnie zmienić hasło do tego konkretnego serwisu.

Logowanie dwuetapowe może wydawać się uciążliwe, choć wcale tak nie jest. Weryfikacja dwuetapowa następuje jedynie na urządzeniach, z których korzystamy po raz pierwszy lub, których nie dodaliśmy do listy jako urządzeń zaufanych. W ten sposób, każdorazowe logowanie z komputera, który nie jest określony jako zaufany, będzie przebiegać dwuetapowo. Jeżeli dodaliśmy do listy dane urządzenie jako zaufane, kolejne logowania odbywać się będą standardowo - loginem i hasłem.

Dlaczego ciągłe uczenie się jest kluczowe do ochrony finansów?

Tak jak rozwija się technologia, a z nią technologie finansowe, tak samo rozwijają się oszuści i ich metody działania. Co rusz oszuści zaczynają działać w nowy, nieznany dotychczas sposób, testując różne rozwiązania, stosują zagrywki socjologiczne, a nawet dodatkowe urządzenia. Dlatego właśnie należy być na bieżąco z informacjami w sieci na temat tego, jak działają oszuści, w jaki sposób i kogo atakują najchętniej, jakie nowe metody oszustw pojawiły się w sieci. Nieustanne aktualizowanie swojej wiedzy z tego zakresu jest kluczowe dla bezpieczeństwa naszego i naszych pieniędzy, tak jak dla bezpieczeństwa urządzenia należy zaktualizować program antywirusowy. Zawsze chodzi o to samo - powiększenie swojej bazy wiedzy na temat potencjalnych zagrożeń. Ciągłe bycie na bieżąco z nowinkami ze świata oszustw pozwala nam łatwiej i szybciej dostrzec potencjalne zagrożenie, zwłaszcza nowe zagrożenie, tak jak antywirus zyskuje wiedzę na temat nowych wirusów i innego złośliwego oprogramowania. To nasza świadomość potencjalnych niebezpieczeństw jest najlepszym narzędziem w przeciwdziałaniu im.

Podsumowanie najważniejszych informacji na temat bezpieczeństwa Twoich finansów

Bezpieczeństwo naszych finansów to także bezpieczeństwo naszych danych osobowych, adresowych, danych logowania do aplikacji i serwisów, czy danych kart płatniczych. Wszystko to ma wpływ na nasze bezpieczeństwo i bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Złodzieje stosują różne, rozmaite techniki i metody, aby w ten czy inny sposób pozyskać nasze dane, a finalnie dostęp do naszych środków. Rozwój technologii finansowych i zabezpieczeń to również rozwój istniejących i powstawanie nowych metod oszustw w sieci i nie tylko. Stosowanie się do kilku prostych praktyk, przestrzeganie kilku łatwych zasad powinno zapewnić nam znacznie większy poziom bezpieczeństwa. Osobno możemy zadbać o nasze aplikacje bankowe i serwisy bankowości online, inaczej o karty płatnicze, a jeszcze inaczej o nasze dane osobowe, czy adresowe. Najważniejsze jednak to wiedzieć jak działają oszuści, aby być przygotowanym i nie dać się zaskoczyć. Dlatego tak ważne jest, aby aktualizować swoją wiedzę w tej kwestii.

Dodaj komentarz
Twoja ocena
5