Co to jest skrytka bankowa?
Skrytka bankowa to rodzaj depozytu, w którym klient banku może przechowywać wartościowe lub ważne dla niego przedmioty. Schowki są zamykane na klucz i umieszczone w skarbcu, specjalnie przeznaczonym do ochrony depozytów pozostawionych pod opieką danej instytucji. Przechowywanie kosztowności w skrzynce depozytowej może mieć także formę inwestycji lub oszczędzania, podobnie do kont oszczędnościowych, np. gdy posiadamy papiery wartościowe i chcemy zostawić je w bezpiecznym miejscu do momentu, gdy ich wartość wzrośnie. Udostępnianie skrytek sejfowych jest według art. 5 Prawa bankowego traktowane jako czynność bankową. Klient, który zdecyduje się na wynajęcie kasety depozytowej, otrzymuje klucz lub kartę magnetyczną, która wyglądem przypomina zwykłą kartę płatniczą. Jeden z pracowników banku posiada drugi komplet kluczy, bez których nie jest możliwe dostanie się do wynajmowanej skrzynki. Warto zaznaczyć, że obecnie większość skrytek udostępnianych przez instytucje finansowe jest już zajęta. Nie oznacza to, iż nie mamy możliwości pozostawienia kosztowności pod opieką banku.
W jakim banku można wynająć skrytkę sejfową?
Choć większość szaf do przechowywania kosztowności jest już wynajmowana, a banki w Polsce w ostatnich latach coraz rzadziej oferują tę usługę, obecnie na pewno taką możliwość stwarzają Santander BP, PKO BP, BOŚ Bank oraz wybrane banki spółdzielcze. Aby przechować wartościowe przedmioty, wystarczy skontaktować się z daną instytucją i podpisać odpowiednią umowę. Po uzupełnieniu deklaracji otrzymamy własny klucz lub kartę magnetyczną do schowka. W Santander BP wynajęcie skrytki bankowej to koszt 50 zł miesięcznie lub 400 zł rocznie, płatne z góry . Z drugiej strony cennik PKO BP jest bardziej szczegółowy. W tym banku opłata za korzystanie z usługi zależy nie tylko od czasu na który przechowujemy kosztowności, ale także rozmiaru przedmiotów, ich rodzaju oraz typu skrytki, a nawet posiadanego przez nas konta bankowego. W poniższej tabeli znajdziesz szczegóły usługi w tej instytucji finansowej:
Rodzaj | Koszt |
Wynajęcie skrytki |
|
Wynajęcie kasety |
|
Przechowywanie papierów wartościowych |
|
Przechowywanie kluczy |
|
Przechowywanie przedmiotów wartościowych (bez wynajmowania skrytki) |
|
Przechowywanie książeczek i bonów oszczędnościowych |
|
Złożenie kosztowności jako zabezpieczenie kredytu |
|
Przyjęcie i przechowywanie papierów wartościowych i wynajęcie skrytki lub kasety posiadaczom Rachunku PLATINIUM |
|
W BOŚ Banku za wynajęcie skrytki sejfowej zapłacimy 40 zł miesięcznie lub 250 zł rocznie. Samo przyjęcie depozytu to opłata 50 zł, a jego przechowanie bez wynajmowania skrytki to koszt 25 zł za każdy rozpoczęty miesiąc. Jeśli chodzi o banki spółdzielcze, przykładem niech będzie tu PBS Bank, gdzie możemy wynająć skrytki różnej wielkości, jednak nie dłużej niż na 2 lata. Szczegóły dotyczące opłat poznamy dopiero po bezpośrednim skontaktowaniu się z tego oddziałem banku.
Skrytka bankowa – kto może z niej korzystać?
Do korzystania ze skrytek sejfowych w bankach uprawniona jest każda osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Ze schowków bankowych mogą także korzystać przedsiębiorcy, firmy i korporacje. Co ciekawe, tak samo jak w przypadku wspólnego konta bankowego, skrytka może mieć kilku właścicieli. Istnieje dodatkowo możliwość ustanowienia pełnomocnictwa w razie potrzeby. Warto zaznaczyć, iż nie ma ograniczenia w liczbie wynajmowanych kaset, szuflad i schowków. W razie śmierci wynajmującego sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku dziedziczenia pieniędzy na rachunku bankowym, zgodnie z prawem spadkowym.
Co można przechowywać w skrytce depozytowej?
W wynajmowanej kasecie depozytowej można przechowywać w zasadzie wszystko, co nie narusza regulaminu danego banku. Nie ma tutaj znaczenia, czy przedmiot rzeczywiście jest drogocenny. Równie dobrze w skrytce da się pozostawić drogocenne z naszego punktu widzenia pamiątki rodzinne. Najczęściej jednak przechowywane są biżuteria, papiery wartościowe, złoto, srebro czy dokumenty. Zdarza się też, że w większych skrytkach klienci umieszczają dzieła sztuki, które z czasem zyskują na wartości. W kasetach bankowych można też przechowywać gotówkę, monety i pieniądze wycofane z obiegu. Do gromadzenia i dysponowania posiadanymi przez nas środkami wystarczy jednak konto bankowe. Warto przy tym zaznaczyć, że bank zaakceptuje jako wpłatę nie tylko bilony. Jeśli więc odłożyliśmy 1 000 zł w monetach po 1 zł, nie musimy od razu wynajmować skrytki. Jeśli chodzi o przedmioty zakazane, to w zabezpieczonej szufladzie nie można przechowywać narkotyków, broni, materiałów wybuchowych czy radioaktywnych, przedmiotów uzyskanych w wyniku popełnienia przestępstwa czy czegokolwiek, co może się zepsuć np. żywności. W rzeczywistości bank przyjmując taki depozyt bazuje jedynie na deklaracji klienta, a pracownik instytucji nie może dowiedzieć się, co dokładnie znajdzie się w kasecie czy szufladzie. W samym momencie wkładania przedmiotu do skrytki klient zostaje sam w danym pomieszczeniu.
Skrytka bankowa a komornik
W przypadku postępowania egzekucyjnego komornik jak najbardziej może mieć dostęp do wynajmowanej przez dłużnika skrytki. W tym celu musiałby jednak najpierw o takim depozycie się dowiedzieć, co zdarza się rzadko, ze względu na niszowy charakter usługi, a do tego posiadać dokument w postaci sądowego tytułu egzekucyjnego. Sprawa dodatkowo komplikuje się, gdy np. mamy skrytkę bankową poza granicami RP, a mieszkamy w Polsce. Wtedy urzędnik państwowy musiałby osobiście udać się do miejsca przechowywania kosztowności. Gorzej, kiedy żyjemy za granicą i w tym samym państwie wynajmujemy schowek, ponieważ poza Polską wyegzekwowanie długu w ten sposób jest łatwiejsze do przeprowadzenia. Warto zaznaczyć, iż oprócz komornika w określonych sytuacjach do kasety może zajrzeć prokuratura, policja, Straż Graniczna, a nawet CBA i ABW, jednak tylko w sytuacji prowadzonego przeciwko nam postępowania karnego.
Skrytki depozytowe w prywatnych firmach i bankach zagranicznych
Alternatywą dla skrytek w polskich bankach są schowki sejfowe w prywatnych firmach oraz bankach zagranicznych, np. niemieckich lub szwajcarskich. W tym przypadku trzeba liczyć się jednak z dużo wyższymi kosztami. Przechowywanie kosztowności w firmach oferujących tę usługę może wiązać się z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy rocznie. Jeśli chodzi o zagraniczne instytucje finansowe, może to być dobrym rozwiązaniem, jeśli mieszkamy blisko granicy z innym państwem. Nie tylko będziemy mieli większy wybór, gdy chodzi o dany bank, ale także zwiększy to bezpieczeństwo przechowywanych dóbr, chociażby ze względu na ewentualne nieprzyjemności z komornikiem. Warto jednak skorzystać z takiej oferty, gdzie nie będzie konieczne np. założenie konta czy wykupienie dodatkowych produktów.
Czy korzystanie ze skrytek sejfowych jest bezpieczne?
Przedmioty, które chcemy przechowywać w skrytkach i kasetach bankowych z pewnością będą bezpieczne. Wynika to nie tylko z samych procedur wewnętrznych banków, ale także dodatkowych zabezpieczeń np. w postaci drzwi do sejfu. Co więcej, skrytki są objęte ubezpieczeniem, ale tylko do określonej kwoty, zależnej od danej instytucji. Z drugiej strony, choć dochodzi do tego bardzo rzadko, znane są przypadki kradzieży zawartości skrytek (niesławny napad na Lloyds Bank w 1971 r.). Trzeba mieć na względzie też to, że według polskich przepisów w razie “pożyczenia” kosztowności przez złodzieja, będziemy musieli udowodnić, co dokładnie znajdowało się w schowku sejfowym. Może to rodzić trudne do pokonania komplikacje. Oczywiście banki mogą gwarantować zadośćuczynienie w razie kradzieży. Wszystko zależy od warunków umowy, dlatego powinniśmy uważnie czytać wszelkie dokumenty, które mamy podpisać.
Komentarze