Awaria bankomatu
ofin.plKonta osobisteBankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta - co należy zrobić?

Bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta - co należy zrobić?

Poznaj przyczyny, dla których bankomat może odmówić wypłaty pieniędzy, a także jakie kroki należy podjąć w przypadku takiej sytuacji. Bez względu na to, czy przyczyną był błąd techniczny maszyny, czy błędne dane wprowadzone przez użytkownika, warto wiedzieć, jak skutecznie interweniować, aby odzyskać niewypłacone środki. Wskazówki dotyczące kontaktu z bankiem oraz procedur reklamacyjnych pozwalają uniknąć zbędnych zmartwień i zminimalizować negatywne skutki takiego incydentu.

Dlaczego bankomat nie wypłacił pieniędzy?

Oto 3 przyczyną dlaczego bankomat nie wypłacił pieniędzy:

  • bankomat uległ awarii;
  • bankomat nie połączył się z bankiem;
  • nasza karta płatnicza była uszkodzona lub zabrudzona.

Może się zdarzyć, że bankomat nie zrealizuje naszej transakcji, jednocześnie nie pobierając z konta pieniędzy. Taka sytuacja może oznaczać, że:

  • na naszym koncie zabrakło środków;
  • wpisaliśmy błędne hasło;
  • limit dziennych wypłat został przekroczony.

Jeśli z naszego konta bankowego zniknęły pieniądze, nie możemy panikować. Firmy obsługujące bankomaty poszczególnych banków są przygotowane na taką sytuację. Bankomat nie wyśle jednak informacji o błędzie do usługodawcy. Poinformowanie banku o zaistniałej sytuacji leży po naszej stronie. 

Co robić gdy pieniądze zniknęły z konta, a bankomat ich nie wypłacił?

Jeśli z naszego konta zniknęły pieniądze, a bankomat ich nie wypłacił podczas realizacji transakcji, powinniśmy jak najszybciej interweniować. Niewypłacone pieniądze odzyskamy, postępując w następujący sposób:

  1. Sprawdzenie numeru bankomatu, z którego korzystaliśmy, określenie godziny i miejsca wykonywania transakcji. Zapamiętanie informacji, które pojawiły się na ekranie maszyny podczas wypłaty pieniędzy.
  2. Kontakt ze swoim bankiem w celu złożenia reklamacji. Podanie najważniejszych faktów oraz danych osobowych.
  3. Zebranie informacji na temat możliwości załatwienia sprawy, a także czasu rozpatrzenia reklamacji.

Po zgłoszeniu zaistniałej sytuacji bank zweryfikuje zapis pracy bankomatu i ustali, czy rzeczywiście korzystaliśmy w określonym czasie z maszyny. Pracownik instytucji określi również, ile pieniędzy powinno znajdować się w bankomacie po uwzględnieniu wszystkich wykonanych za jego pomocą transakcji. Pozwoli to określić, czy faktycznie bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta.

Niewypłacenie pieniądze przez bankomat - reklamacja do banku

Reklamację do banku z tytułu niewypłacenia przez bankomat pieniędzy, możemy złożyć w sprawie dowolnego rodzaju konta bankowego. Nie jest istotne, czy próbowaliśmy wypłacić pieniądze z naszego podstawowego rachunku płatniczego czy też firmowego. Reklamację do banku o zwrot pieniędzy możemy złożyć również w sprawie konta, które współdzielimy z osobą trzecią. Reklamacja może mieć formę:

  • ustną - złożona w oddziale banku;
  • telefoniczną;
  • internetową - złożoną za pomocą e-maila;
  • pisemną - złożoną osobiście w oddziale banku lub za pomocą poczty.

Pamiętajmy, że czas zwrotu pieniędzy na konto zależy od naszego banku. Standardowo procedura ta trwa około jednej doby. Na czas zwrotu gotówki mogą mieć jednak wpływ różne okoliczności. Aby rozpatrzenie naszej reklamacji przebiegło sprawnie, warto mieć potwierdzenie wypłaty środków finansowych z bankomatu. Dobrze jest pobrać dowód transakcji bez względu na kwotę, którą wypłacimy.

Reklamacja o zwrot pieniędzy, których nie wypłacił bankomat- najważniejsze elementy i wzór

W pisemnej reklamacji do banku o zwrot pieniędzy, których nie wypłacił nam bankomat, powinny znaleźć się następujące informacje:

  • data i miejsce sporządzenia reklamacji;
  • adres oddziału banku, do którego kierujemy reklamację;
  • dane osobowe osoby wnoszącej reklamację;
  • adres osoby wnoszącej reklamację;
  • dokładny opis zdarzenia (z podaniem numeru bankomatu, miejsca, godziny wypłaty gotówki);
  • prośba o pilne rozpatrzenie sprawy;
  • czytelny podpis.

Oto przykładowy wzór reklamacji do banku o zwrot pieniędzy: WZÓR PDF! Co ważne, reklamację o zwrot pieniędzy może wnieść nie tylko właściciel konta, ale również osoba upoważniona do rachunku. W zależności od dyspozycji może ona np. zrobić przelew zagraniczny lub krajowy czy wypłacić pieniądze z bankomatu.

Bankomat wciągnął kartę - co robić?

Może się zdarzyć, że bankomat nie tylko nie wypłaci nam gotówki, ale również wciągnie naszą kartę. Co zrobić w takiej sytuacji? Jeśli wypłacamy gotówkę w bankomacie należącym do naszego banku, kartę możemy odebrać w najbliższym oddziale instytucji. Musimy jednak wcześniej zgłosić utratę przedmiotu, opisać zajście i zastrzec kartę. Zrobimy to:

  • online w bankowości mobilnej;
  • dzwoniąc pod numer 828 828 828 (numer uruchomiony przez Związek Banków Polskich;
  • kontaktując się z naszym bankiem.

W ten sposób zabezpieczymy kartę przed kradzieżą (na wypadek, gdyby bankomat po jakimś czasie ją wysunął). Jeśli korzystamy z bankomatu obcego banku, nasza karta debetowa może zostać zniszczona. To z uwagi na zasady bezpieczeństwa. Na wszelki wypadek warto jednak ją zastrzec. Duplikat karty uzyskamy w placówce swojego banku. Kartę możemy również zamówić online. Dlaczego warto jest znać podstawowe postępowanie w przypadku utraty karty? Ponieważ nigdy nie wiemy, kiedy bankomat nie wypłaci nam pieniędzy, pobierze z konta i nie zwróci karty.

Często zadawane pytania

Czy komunikat błędu wyświetlony na bankomacie ma znaczenie dla reklamacji?
Tak, warto zanotować lub zapamiętać treść komunikatu błędu (jeśli się pojawił). Chociaż nie jest to absolutnie konieczne, może pomóc bankowi w szybszej diagnozie problemu technicznego po stronie operatora bankomatu. Najważniejsze są jednak dane transakcji (miejsce, czas, kwota, numer bankomatu).
Ile mam czasu na złożenie reklamacji, jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy?
Chociaż warto działać jak najszybciej, przepisy dają konsumentom sporo czasu. Generalnie roszczenia związane z usługami płatniczymi przedawniają się po kilku latach, ale dokładny termin na zgłoszenie nieprawidłowości może być określony w regulaminie Twojego banku (często jest to np. 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku). Im szybciej zgłosisz problem, tym sprawniej bank go zweryfikuje.
Co mogę zrobić, jeśli bank odrzuci moją reklamację dotyczącą bankomatu?
Jeśli bank odrzuci reklamację, a Ty jesteś przekonany o swojej racji, masz kilka możliwości: możesz złożyć odwołanie od decyzji banku, skorzystać z pomocy Miejskiego (Powiatowego) Rzecznika Konsumentów lub zwrócić się o interwencję do Rzecznika Finansowego. Ostatecznością jest droga sądowa.
Czy proces reklamacji wygląda inaczej, jeśli problem wystąpił w bankomacie obcym (np. sieci Euronet, Planet Cash) a nie mojego banku?
Reklamację zawsze składasz w swoim banku, czyli u wydawcy Twojej karty. To Twój bank jest odpowiedzialny za wyjaśnienie sprawy z operatorem bankomatu (np. Euronet) lub bankiem, do którego należał bankomat. Procedura dla Ciebie jako klienta jest więc taka sama, niezależnie od tego, z czyjego bankomatu korzystałeś.
Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie, jeśli brak wypłaconej gotówki spowodował u mnie dodatkowe problemy (np. opłaty za opóźnioną płatność)?
Jest to mało prawdopodobne. Standardowa procedura reklamacyjna obejmuje zwrot niesłusznie pobranej kwoty wraz z ewentualnymi odsetkami. Uzyskanie dodatkowego odszkodowania za tzw. szkody pośrednie jest trudne i zazwyczaj wymagałoby udowodnienia winy banku lub operatora bankomatu na drodze sądowej, co jest skomplikowane.
Czy kwota, której bankomat nie wypłacił, ma znaczenie dla procedury reklamacyjnej?
Nie, procedura reklamacyjna jest taka sama niezależnie od kwoty transakcji. Bank ma obowiązek rozpatrzyć każdą uzasadnioną reklamację dotyczącą nieprawidłowo wykonanej usługi płatniczej.
Co robić, jeśli bankomat nie wypłacił mi pieniędzy za granicą?
Procedura jest bardzo podobna: zanotuj jak najwięcej szczegółów (czas, miejsce, bankomat, kwota w lokalnej walucie), zachowaj potwierdzenie (jeśli jest) i jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem w Polsce, aby złożyć reklamację. Reklamację składasz w swoim banku, który wyjaśni sprawę z zagranicznym operatorem. Pamiętaj, że rozpatrzenie takiej reklamacji może potrwać nieco dłużej ze względu na komunikację międzynarodową.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5