Czym jest Chargeback?
Chargeback jest obciążeniem zwrotnym, czyli formą reklamacji przeprowadzoną z pomocą banku. Usługa ta dostępna jest w ramach transakcji kartami płatniczymi Visa oraz MasterCard. Klient ma możliwość wycofania transakcji. W ramach tego procesu bank zwraca środki i przeprowadza proces reklamacyjny ze sprzedawcą bez udziału płatnika. Jest to wygodniejszy sposób na odzyskanie środków, gdy sprzedawca nie wypełnił warunków umowy.
Kiedy można zrobić chargeback?
Chargeback możesz zrobić, gdy zobaczyłeś nieautoryzowaną transakcję lub gdy sprzedawca nie dopełnił umowy. Przykładowo:
- Automat nie wydał produktu, np. biletów z biletomatu.
- Bankomat nie wypłacił pełnej kwoty transakcji
- Ktoś inny wykonał płatność twoją kartą
- Nie jesteś w stanie zidentyfikować płatności
- Otrzymałeś towar inny od zakupionego.
- Otrzymałeś uszkodzony produkt
- Pociągnięto z twojego konta inną kwotę, niż przewidywałeś
- Płatność została przeprowadzona w innej walucie, niż przewidywałeś.
- Sprzedawca nie wysyła towaru lub nie wypełnia umowy
- Sprzedawca nie zwrócił pieniędzy po reklamacji
- Transakcję nabito dwukrotnie
Limit czasu na reklamacje transakcji kartą
Limit czasu na reklamacje transakcji kartą to 120 dni kalendarzowych. Mamy nieco więcej czasu na chargeback transakcji międzynarodowych — do 180 dni. Sprzedawca ma do 45 dni na odpowiedź w sprawie reklamacji chargeback.
Jak wykonać chargeback?
Aby wykonać chargeback zadzwoń do banku i wskaż płatność, którą chciałbyś zareklamować. W niektórych bankach możliwe jest zlecenie chargebacku również przez aplikację bankową. Należy zalogować się do niej i znaleźć zakładkę wniosków. Nie zawsze będziemy jednak mogli wycofać płatność w ten sposób.
Jak realizowany jest Chargeback?
Chargeback realizowany jest w ramach procedur ustalonych indywidualnie przez MasterCard oraz Visa. Przebiega on następująco:
- Zgłoszenie chargeback wprowadzane jest do systemu w formie kodu reklamacyjnego.
- Klient banku otrzymuje zwrot środków za transakcję. Często są one zablokowane do zakończenia procesu.
- Akceptant który przyjął transakcje, zostaje poinformowany o jej reklamacji.
- Aby udowodnić zasadność transakcji, akceptant wysyła reprezentację, czyli wniosek o ponowne rozliczenie transakcji wraz z jej dokumentacją.
- Bank podejmuje decyzje o ostatecznym rozpatrzeniu reklamacji — pozytywnym lub negatywnym.
Jeśli akceptant, będący zwykle sprzedawcą, nie odpowie na wniosek w określonym czasie, zwykle 30 dni, wniosek rozpatrywany jest pozytywnie. Bank może odmówić przyjęcia reklamacji. Najczęściej ma to miejsce, gdy klient nie podejmował próby kontaktu z sprzedawcą we własnym zakresie.
Kto może korzystać z usługi chargeback?
Z usługi Chargeback skorzystać mogą użytkownicy kart debetowych i kart kredytowych Visa oraz MasterCard. Tylko transakcje wykonane przy użyciu kart płatniczych mogą zostać przez bank cofnięte. Nie ma znaczenia, czy transakcja wykonana była w punkcie usługowo-handlowym, czy online. Ważne, aby była dokonana przy użyciu karty.
Jakie banki oferują usługę chargeback?
Chargeback oferują wszystkie banki w Polsce: Bank Pocztowy, BNP Paribas, Citi Handlowy, Credit Agricole, ING, mBank, Nest Bank, Pekao, PKO, Santander, VeloBank, oraz wiele innych, w tym banki spółdzielcze. Wywodzi się to z faktu, że funkcja jest organizowana przez organizację MasterCard oraz Visa. Banki, które udostępniają karty płatnicze tych dostawców, będą miały możliwość wycofania płatności na wniosek klienta.
Korzyści usługi chargeback
Najważniejszą z korzyści usługi Chargeback jest znacznie krótszy i prostszy sposób odzyskania środków w przypadku transakcji kartą, która nie do końca się udała. Pomijamy długi i czasochłonny proces reklamowania danej transakcji. Bank rozpatruje wnioski zdecydowanie szybciej i w krótkim czasie, za pośrednictwem właśnie usługi Chargeback, zwróci nam nasze środki.
Czy chargeback ma konsekwencje?
Chargeback ma konsekwencje. Jeżeli dokonujemy reklamacji przez bank, w przyszłości sprzedawca może nie udostępnić nam swojej oferty. Bank również inaczej będzie spoglądał na nasze sprawy, jeśli zgłaszamy chargeback wyjątkowo często. Należy wykorzystywać to narzędzie z rozsądkiem.
Kiedy warto zrobić chargeback?
Chargeback warto zrobić, gdy zobaczymy na koncie transakcję, której nie możemy uzasadnić. W takiej sytuacji bank pozwoli nam również zablokować kartę płatniczą oraz zawiadomić policję.
W sprawach ogólnych, reklamacja chargeback jest skuteczna, gdy dokonaliśmy wymiany z nierzetelnym klientem, np. sklepem o złej sławie. Wielu handlowców odrzuca wszystkie reklamacje niezależnie od ich treści, świadom, że przeciętny klient nie będzie miał czasu i sił na prowadzenie dochodzenia z pomocą rzecznika praw konsumenta. Obecność banku w procesie reklamacyjnym zwiększa powagę sytuacji.
Kiedy nie powinniśmy robić chargebacku?
Nie powinniśmy robić chargebacku, gdy są łatwiejsze rozwiązania. Jeśli kupiliśmy zły produkt albo przyszedł on uszkodzony, często możemy po prostu odesłać jako zwrot zamówienia. Mamy na to 14 dni, choć nie dotyczy to towarów modyfikowanych na zamówienie klienta, np. ciętych materiałów czy produktów spożywczych.
Nie powinno się robić chargebacku również z braku zadowolenia zakupem. Jeśli jest on zgodny z umową i nie jest uszkodzony, nie mamy podstaw do jego reklamacji.
Najważniejsze informacje na temat chargeback
Chargeback to usługa reklamacji transakcji zaprojektowana przez MasterCard oraz Visa. Skorzystać z niej można za pomocą banku celem reklamowania dóbr i usług, które nie zostały zrealizowane lub dostarczone z uszkodzeniami.
Bank stosuje obciążenie zwrotne rachunku docelowego, oddając środki właścicielowi rachunku wyjściowego. Jest to ekspresowa forma reklamacji, która nie wymaga dodatkowego wysiłku z naszej strony.
Komentarze