kształt

Zmiana konta bankowego – jak wygląda przeniesienie konta krok po kroku?

Jak zmienić konto bankowe?
Zwolnienie z opłat za prowadzenie konta, bonusy za założenie rachunku czy tańsze bankomaty - istnieje wiele powodów, by zmienić obecny ROR na całkiem nowe konto bankowe. Przeniesienie konta bankowego do innego banku nic nie kosztuje, a formalności załatwi za nas instytucja finansowa. Sprawdź, jak wygląda zmiana rachunku bankowego krok po kroku.
  1. Jak przenieść konto do innego banku – dokumenty i procedura
  2. Przeniesienie konta do innego banku – o jakie dane zapyta konsultant?
  3. Jak zamknąć dotychczasowe konto bankowe i zmienić bank?
  4. Czy możliwe jest przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem?
  5. Zmiana numeru konta bankowego – kogo powiadomić?
  6. Przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem w ramach tego samego banku
  7. Zmiana konta bankowego – jakie konto bankowe wybrać?
  8. Bonusy za przeniesienie konta bankowego – oferty banków
  9. W jakich sytuacjach nie będzie możliwe przeniesienie konta bankowego?

Jak przenieść konto do innego banku – dokumenty i procedura

Obecne konto bankowe nie spełnia twoich oczekiwań? Warto pomyśleć nad jego zmianą. Przenoszenie konta jest równie proste w przypadku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, jak i rachunków oszczędnościowych prowadzonych w złotych polskich oraz innych walutach. O przenoszenie konta bankowego możemy zadbać sami lub zwrócić się o pomoc do nowego banku, który załatwi formalności za nas. Jak przenieść konto bankowe samodzielnie? Pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniej oferty. Jeśli wiemy już, jak otworzyć konto w nowym banku, kolejnym krokiem będzie odwołanie na dotychczasowym rachunku zaplanowanych płatności, takich jak stałe zlecenia, polecenia zapłaty czy przelewy z przyszłą datą realizacji. Kolejnym krokiem będzie zaplanowanie określonych płatności na nowym koncie oraz złożenie dyspozycji dotyczącej wypłaty wynagrodzenia na nowy rachunek. Ostatnim etapem zmiany banku jest przelanie wszystkich środków na nowy rachunek i zamknięcie dotychczasowego konta osobistego.

Procedura zmiany konta nie jest skomplikowana, ale może być dość czasochłonna Z tego względu wiele banków oferuje nowym klientom bezpłatną pomoc w dopełnieniu wszystkich formalności. Wraz z kontem można wygodnie przenieść saldo rachunku oraz usługi płatnicze takie jak polecenia przelewu, polecenia zapłaty i zlecenia stałe (wszystkie lub wybrane).

Od klienta wymaga się wyłącznie złożenia dokumentów umożliwiających przeniesienie konta do innego banku, takich jak:

  1. wniosek o przeniesienie rachunku płatniczego,
  2. upoważnienie do przeniesienia rachunku płatniczego,
  3. dyspozycja przekazania środków z tytułu wynagrodzenia.

W upoważnieniu i wniosku klient określa:

  • zakres przenoszonych usług,
  • zgodę na realizację przeniesionych zleceń stałych i poleceń zapłaty,
  • datę, od której mają być realizowane płatności cykliczne,
  • datę, od której dotychczasowy bank ma zakończyć akceptowanie poleceń zapłaty i poleceń przelewu,
  • termin przekazania środków pieniężnych z dotychczasowego konta na nowe,
  • data zamknięcia rachunku w dotychczasowym banku.

Po złożeniu dokumentów bank rozpocznie procedurę zmiany konta. Przeniesienie zleceń stałych i poleceń zapłaty może zająć od kilku dni do nawet 2 tygodni. W związku z tym należy upewnić się, że dotychczasowy bank nadal będzie zrealizował przelewy zaplanowane w tym czasie. Po zakończeniu procesu przenoszenia konta bank informuje o tym klienta, przesyłając mu wiadomość drogą e-mailową.

Przeniesienie konta do innego banku – o jakie dane zapyta konsultant?

Klienci posiadający już konto w nowym banku mogą złożyć dyspozycję z poziomu bankowości elektronicznej. W pozostałych przypadkach konieczne może być odwiedzenie placówki stacjonarnej nowego banku. Podczas przenoszenia konta konieczne będzie podanie takich danych jak:

  • imię i nazwisko,
  • PESEL,
  • status rezydencji, data i miejsce urodzenia,
  • dane dokumentu tożsamości (rodzaj, seria i numer),
  • adres zamieszkania,
  • adres do korespondencji,
  • numer telefonu kontaktowego,
  • adres e-mail,
  • numer dotychczasowego rachunku płatniczego,
  • instytucje (nazwa i adres), które mają zostać powiadomione o zmianie rachunku.

Wspólne konto bankowe także może być przeniesione do innego banku. Warunkiem jest podpisanie wniosku i dyspozycji przez wszystkich właścicieli aktualnego rachunku.

Jak zamknąć dotychczasowe konto bankowe i zmienić bank?

Po przeniesieniu rachunku zazwyczaj decydujemy się na zamknięcie konta w dotychczasowym banku. Nawet jeśli wiemy, jak zamknąć konto w banku, nie musimy tego robić osobiście. Na podstawie zaznaczonej na wniosku dyspozycji zamknięcia dotychczasowego rachunku, nowy bank poinformuje poprzednią instytucję o konieczności przekazania środków i zamknięcia rachunku. Zamknięcie starego konta będzie możliwe wyłącznie, jeśli nie istnieją na nim nieuregulowane zobowiązania czy zajęcia egzekucyjne. W przypadku niespłaconego zadłużenia dotychczasowy bank ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o tym fakcie klienta.

Uwaga! Jeśli z dotychczasowego rachunku korzystaliśmy krócej niż np. 12 miesięcy, bank może zażądać opłaty za jego zamknięcie. Informacja o możliwych kosztach zerwania umowy przed terminem dostępna jest w Tabeli Opłat i Prowizji na stronach internetowych banków.

Czy możliwe jest przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem?

Niestety, zmiana banku bez zmiany numeru konta nie jest możliwa. Przeniesienie konta do innego banku wiąże się otwarciem nowego rachunku, a tym samym nadaniem nowego numeru konta. Dla wielu klientów jest to główny problem związany ze zmianą konta bankowego. Na wniosek klienta bank może jednak przesłać informację o zmianie numeru rachunku do wszystkich wskazanych przez klienta instytucji.

Zmiana numeru konta bankowego – kogo powiadomić?

Przeniesienie numeru konta bankowego nie jest możliwe, dlatego jeśli chcemy uniknąć przelewu na złe konto, warto jak najszybciej poinformować o zmianie rachunku wszystkie istotne instytucje. Zawiadomienie o zmianie konta bankowego możemy przekazać sami (wzór pisma znaleźć można online) lub zostawić to bankowi, do którego przenosimy konto.

Pamiętajmy jednak, że przesyłanie przez bank zawiadomienia o zmianie numeru rachunku odbywa się wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa, które klient podpisuje wraz z wnioskiem o przeniesienie konta. W pełnomocnictwie konieczne będzie podanie dokładnych adresów kontaktowych wybranych instytucji.

Jeśli pełnomocnictwo nie zostanie podpisane, konieczna będzie samodzielna aktualizacja numeru konta. Kogo powiadomić o zmianie rachunku bankowego? Informacja o nowym numerze konta bankowego powinna trafić przede wszystkim do:

  • pracodawcy,
  • Urzędu Skarbowego,
  • ZUS-u,
  • wierzycieli, jeśli chcemy przenieść jakieś polecenia zapłaty,
  • odbiorców zleceń stałych,
  • najemcy mieszkania,
  • dziekanatu,
  • pomocy socjalnej,
  • towarzystwa emerytalnego,
  • portali sprzedażowych etc.

Jeśli zmiana rachunku dotyczy konta firmowego, bank może poinformować o zmianie rachunku również naszych kontrahentów, klientów i współpracowników.

Przeniesienie konta bankowego z tym samym numerem w ramach tego samego banku

Zmiana banku to nie jedyny sposób na przeniesienie konta i skorzystanie z lepszej oferty.
Obecnie wiele banków posiada w swojej różne rodzaje kont bankowych do wyboru. Dostępne rodzaje kont bankowych pozwalają na precyzyjne dopasowanie oferty do potrzeb klienta. Jeśli wybieramy zupełnie nowy bank, konieczna może być wizyta w oddziale stacjonarnym banku. W przypadku zmiany wariantu konta w tym samym banku, wniosek o założenie nowego rachunku możemy złożyć online, z poziomu bankowości internetowej.

Zmiana rachunku bankowego dla studenta w konto standardowe odbywa się automatycznie po przekroczeniu 26 roku życia. Jeśli jednak zamierzamy zmienić wariant rachunku na konto premium, konto wspólne czy podstawowy rachunek płatniczy, warto zajrzeć do tabeli opłat i prowizji. Niektóre banki mogą naliczać opłaty za przekształcenie rachunku w wysokość od 15 do 150 zł. Czasem bardziej opłacalne będzie zatem zamknięcie konta osobistego i otwarcie nowego w tym samym banku, ponieważ pozwoli to skorzystać z promocji dla nowych klientów.

Uwaga! Zmiana konta bankowego w ramach tego samego banku często pozwala zachować ten sam numer rachunku i korzystać z posiadanej już karty płatniczej. Po przekształceniu rachunku klient może zachować swoje zlecenie stałe i polecenia zapłaty, dotychczasowe warunki limitu na koncie oraz automatyczną spłatę kredytów i kart podpiętych do konta. Funkcjonalność i opłaty za nowe konto warto sprawdzić w na stronie banku, lub poprosić o pomoc konsultanta.

Zmiana konta bankowego – jakie konto bankowe wybrać?

Zanim zdecydujesz się na przeniesienie konta bankowego musisz określić, na jakich aspektach konta zależy ci najbardziej oraz co nie odpowiadało ci w poprzednim rachunku. Nie wiesz jaki jaki bank wybrać? Z pomocą przychodzi tu porównywarka kont bankowych online która w przejrzysty sposób zestawi ze sobą kilkanaście kont osobistych i pozwoli wybrać najlepsze konto bankowe dla nas. Może to być konto osobiste, konto wspólne czy rachunek z dodatkową kartą płatniczą wydawaną osobom od 13 roku życia.

Znaczenie mają takie aspekty jak:

  • opłaty za prowadzenie konta,
  • prowizje za transakcje bankowe,
  • koszt karty płatniczej i wypłat gotówki,
  • dostęp do promocji i usług dodatkowych dla posiadaczy konta,
  • bonusy za założenie rachunku,
  • nagrody w programie poleceń konta,
  • wygoda korzystanie z konto (funkcjonalna aplikacjia mobilna, dostęp do bankomatów i placówek stacjonarnych banku etc.),
  • łatwość przeniesienia konta z banku do banku.

Bonusy za przeniesienie konta bankowego – oferty banków

W wielu bankach nowi klienci mogą skorzystać z promocji i zniżek. Za założenie konta banki oferują nagrody pieniężne i rzeczowe lub bezpłatne korzystanie z dodatkowych usług oferowanych przez daną instytucję. Poniżej zestawienie korzyści, jakie może przynieść przeniesienie konta do innego banku.

Bank Zobacz ofertę Bonusy za przeniesienie konta Przenoszenie starego numeru konta Czas przeniesienia konta
PKO BP Zobacz ofertę
  • karta debetowa z funkcją wielowalutową
  • nagrody w programie poleceń – po 100 zł dla obecnego i nowego klienta
  • usługa autooszczędzanie
X do 14  dni
Pekao Zobacz ofertę
  • 100 zł premii za otwarcie konta
  • zniżki do 30% na zakupy w programie “Galeria Rabatów”
  • jedna karta do płacenia w Polsce i za granicą
X do 14 dni
Credit Agricole Zobacz ofertę
  • 200 zł za przeniesienie konta
  • Casaver – oszczędzanie przez automatyczne zaokrąglanie zakupów w górę
X do 12 dni
ING Zobacz ofertę
  • do 140 zł za otwarcie konta
  • do 40% rabatu na zakupy do ponad 50 sklepów i punktów gastronomicznych oraz rezerwacje hoteli
X do 12 dni
Santander BP Zobacz ofertę
  • do 200 zł za przeniesienie wynagrodzenia na konto
  • 300 zł zwrotu za domowe rachunki (1% płatności za prąd, gaz, Internet, TV, telefon)
X do 14 dni
NEST Zobacz ofertę
  • debet dla nowych klientów to 30 000 zł
  • zniżki na zakupy w programie Visa Oferty
  • 50 zł na rzecz dzieci ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce za każde konto  otwarte w programie poleceń
X do 12 dni
Getin Bank Zobacz ofertę
  • nagrody dla posiadaczy kart Mastercard i VISA
  • 10 % zniżki w Multikinie z kartą Getin Bank
  • zniżki do do księgarni, sklepów i przewoźników za płatności BLIK
  • 500 zł za polecenie konta i 50 zł dla nowego klienta
X do 14 dni
BNP Paribas Zobacz ofertę
  • nagrody w programie  Mastercard Priceless Specials
  • dwie darmowe usługi do wyboru (m.in.  assistance samochodowe, domowe i medyczne lub ubezpieczenie w podróży za granicą)
  • 1% zwrotu za płatności telefonem
X do 14 dni
Citi Bank Zobacz ofertę
  • 150 zł za otwarcie konta
  • nagrody za płatności
  • zniżki do 50% na zakupy w 5000 punktów stacjonarnych i sklepów on-line
  • premia walutowa do 4 proc. prowizji za przewalutowanie transakcji
X do 14 dni
Millennium Bank Zobacz ofertę
  • bezpłatne Konto Oszczędnościowe Profit
  • Pakiet Bardzo Pomocny bez opłat przez rok
  • nagrody w programie poleceń (bilety do kina, bony na zakupy w empik i Zalando, zwrot 10% za zakupy kartą do konta lub BLIKIEM)
X do 14 dni

W jakich sytuacjach nie będzie możliwe przeniesienie konta bankowego?

Banki zachęcają do przenoszenia rachunków płatniczych, jednak nie dotyczy to wszystkich klientów. Sytuacje, w jakich przeniesienie konta bankowego nie będzie możliwe, to m.in.:

  • spłata kredytu, która jest powiązana z rachunkiem,
  • wykorzystanie limitu konta,
  • posiadanie zerowego lub ujemnego salda na obecnym rachunku (i zaległych opłat z tym związanych),
  • nierozliczone transakcje płatnicze,
  • posiadanie konta z otwartą akredytywą, inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym / dewizowym,
  • zajęcie komornicze konta,
  • ogłoszenie upadłości konsumenckiej,
  • ustanowienie kaucji środków na poczet zobowiązań wobec innych dostawców,
  • brak podpisu wszystkich właścicieli rachunku (w przypadku konta wspólnego),
  • świadczenia zagraniczne wpływające na konto w dotychczasowym banku.

Czytaj także:

Kredyt a pożyczka – podobieństwa i różnice

Kredyt i pożyczka mają wiele cech wspólnych, jednak nie są tą samą formą finansowania. Sprawdź, które zapisy prawne je regulują. Dowiedz się, jakie są podobieństwa między kredytem a pożyczką i wybierz produkt finansowy dopasowany do [...]
Redakcja OfinRedakcja Ofin

Pożyczki bez przelewu weryfikacyjnego grosza

Pożyczka bez przelewu weryfikacyjnego – co to jest? Pożyczki chwilówki bez przelewu weryfikacyjnego – 7 propozycji Pożyczki na raty bez przelewu na 1 grosz – oferty firm pożyczkowych Weryfikacja Kontomatik i Instantor – alternatywy dla [...]
Redakcja OfinRedakcja Ofin
Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments