Korzystając z usług nierzetelnych firm pożyczkowych możemy narazić się na oszustwo. Pierwszym krokiem wyegzekwowania swoich praw jest złożenie reklamacji. Nie warto jednak załamywać rąk, jeśli nie zostanie ona uwzględniona przez podmioty rynku finansowego. W takiej sytuacji możemy zwrócić się do Rzecznika Finansowego, który zapewni nam odpowiednią pomoc i wsparcie, a w konieczności wystąpi jako mediator w pozasądowym postępowaniu.
Rzecznik finansowy – zadania
5 sierpnia 2015 roku uchwalona została ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Ustawa weszła w życie 11 października 2015 r. Zgodnie z nią, Rzecznik Ubezpieczonych staje się Rzecznikiem Finansowym.
Osoba na tym stanowisku najprościej mówiąc reprezentuje interesy klientów podmiotów rynku finansowego. Do jego głównym zadań należy:
- Zawiadamianie określonych organów nadzoru o występowaniu nieprawidłowości w działaniu podmiotów rynku finansowego
- Prowadzenie mediacji między podmiotem rynku finansowego a klientem
- Rozpatrywanie wniosków i skarg kierowanych do Rzecznika przez klientów, którzy uważają, że odmowa uznania reklamacji przez podmiot z rynku finansowego była niewłaściwa
- Wnioskowanie do określonych organów o zmianę prawa lub podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej organizacji rynku finansowego
- Wydawanie opinii dla projektów aktów prawnych dotyczących rynku finansowego
- Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących ochrony praw klienta
Co ważne, od stycznia 2016 r. w obecności Rzecznika Finansowego prowadzone są pozasądowe postępowania w sprawie rozwiązywania sporów pomiędzy podmiotami rynku finansowego a konsumentami.
Kiedy możemy zwrócić się do Rzecznika?
O pomoc do Rzecznika może zgłosić się każda osoba, której reklamacja nie została uwzględniona przez podmioty rynku finansowego, tj. instytucje pożyczkowe, SKOK-i oraz banki. Należy pamiętać, że do Rzecznika można się zgłosić jedynie wtedy, gdy wyczerpaliśmy wszystkie możliwe ścieżki reklamacyjne, a finalna decyzja dotycząca przykładowo zaciągniętej przez nas pożyczki online jest według nas niesłuszna. Rzecznik pomoże również w sytuacji, gdy instytucja finansowa zignorowała nasze pismo reklamacyjne i nie udzieliła na nie odpowiedzi – na rozpatrzenie reklamacji pożyczkodawca ma aż 30 dni.
W jaki sposób skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym?
Korzystanie z usług rzetelnych firm pożyczkowych czy banków jest bezpieczne. Niekiedy jednak może zdarzyć się, że umowa pożyczki nie będzie sporządzona poprawnie lub jakieś informacje zwyczajnie będą dla nas niejasne. W takim wypadku dobrze skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym. Można to zrobić na kilka sposobów.
Jeżeli mamy wątpliwości w sprawie pożyczki lub nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, jakie są nasze uprawnienia i chcemy zaczerpnąć opinii ekspertów możemy to zrobić telefonicznie. Ponadto możemy również wysłać wiadomość e-mail oraz prywatną wiadomość na oficjalnym profilu Rzecznika na Facebooku.
Skarga do Rzecznika Finansowego, czyli jak złożyć reklamację?
Wniosek należy złożyć pisemnie, zgodnie ze wzorem widniejącym na stronie internetowej Rzecznika Finansowego. Można tego dokonać również za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Składana skarga przede wszystkim powinna być zwięzła i jak najrzetelniej przedstawiać problem. Należy opisać przebieg przeprowadzonej przez nas wcześniej procedury reklamacyjnej oraz opisać zakres podjętych przez nas czynności. Bardzo ważne jest, aby we wniosku wykazać, że ścieżka reklamacyjna została przez nas całkowicie wyczerpana. Ponadto należy wykazać, dlaczego stanowisko firmy pożyczkowej uważamy za niesłuszne i tym samym uargumentować nasze zdanie. Rozpatrywanie skarg przez Rzecznika Finansowego jest całkowicie bezpłatne.
Ważne – we wniosku powinny zawarte być takie dane, jak imię i nazwisko, numer telefonu, adres korespondencyjny oraz adres zamieszkania.
Po otrzymaniu wniosku, Rzecznik może podjąć następujące kroki:
- Podjąć czynności w celu rozwiązania problemu
- Uświadomić wnioskodawcę o przysługujących mu prawach i wykazać, jakie środki działania może podjąć samodzielnie
- Przekazać sprawę innemu organowi
- Skierować sprawę do pozasądowego postępowania
- Nie podjąć czynności – o takim działaniu musi powiadomić wnioskodawcę
Rzecznik Finansowy jako mediator
Spór pomiędzy klientem a danym podmiotem rynku finansowego może być również zakończony w drodze postępowania pozasądowego. Takie postępowanie prowadzone jest przez Rzecznika Finansowego, który występuje w roli mediatora.
Ważne – postępowanie prowadzone jest na wniosek klienta, a jego złożenie wynosi 50 zł.
Każda ze stron sporu zobowiązana jest do przystąpienia w postępowaniu mediacyjnym. Zadaniem Rzecznika Finansowego jest znalezienie optymalnego rozwiązania problemu. Szczegółowy tryb określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2016 r. w sprawie pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym (Dz.U. 2016 poz. 92).
Szybka pożyczka online? Tylko od zaufanych pożyczkodawców
Najpierw wyczerpanie wszystkich możliwych ścieżek reklamacyjnych, następnie kontakt z Rzecznikiem Finansowym i złożenia skargi, a potem ewentualne rozwiązanie sporu w postępowaniu mediacyjnym. Wszystkie wspomniane czynności mogą wiązać się z dużym stresem dla pożyczkobiorcy oraz z dużym nakładem czasu. Aby sobie tego zaoszczędzić, warto wybrać rzetelnego pożyczkodawcę takiego jak Ofin.pl.
W wyborze najatrakcyjniejszej oferty pomoże również porównywarka pożyczek. Dzięki zestawieniu zaoszczędzimy czas na żmudnych poszukiwaniach.